Rut-avdraget för flyttjänster – här är allt du behöver veta

Att flytta med hjälp av en flyttfirma behöver inte vara en dyr affär – tvärtom. Sedan 2016 har nämligen personer som anlitar en flyttfirma haft möjlighet att få skatteavdrag för 50 procent av arbetskostnaden för flyttjänster. Nedan går vi igenom vad rut-avdraget för flyttjänster är, vad det omfattar, samt vilka kriterier du måste uppfylla för att utnyttja det. Vi klargör även vad det innebär i praktiken för dig som väljer att låta Movinga sköta din flytt.

Vad är rut-avdraget och vad innebär det?

Uppfyller du villkoren för rut-avdraget vid flytt har du möjlighet att få en skattereduktion med 50 procent på de tjänster du köpt. För personer under 65 år kan rutavdraget per år uppgå till maximalt 25 000 kr, medan det kan uppgå till maximalt 50 000 kr för personer som redan uppnått denna ålder.

Till flyttjänster som får dras av hör flytt av bohag mellan bostäder samt till och från magasinering. Förutsättningen är att förvaringen sker under kort tid och är en del av flytten. Till de flyttkostnader som är avdragsgilla hör ytterligare packning och uppackning, lastning och lossning eller annat iordningsställande för transport samt arbetstiden för transporten. Avdraget för flyttkostnader gäller enbart de arbetskostnader som uppstår, inte kostnader för flyttbil, drivmedel eller magasinhyra. Därför bör flyttfirman redovisa denna separat på fakturan.

Vilka villkor måste jag uppfylla?

Som köpare av en tjänst måste du hålla koll på att du uppfyller följande villkor:

- Du måste vara minst 18 år gammal.
- Du bör bo i Sverige eller betala skatt i Sverige för minst 90 procent av din inkomst
- Vara registrerad antingen på den gamla eller den nya adressen mellan vilka flytten går (har du dubbel bosättning räknas båda som bostad).
- Betala tillräckligt med skatt och ha rut kvar att utnyttja
- Du bör ha betalat för arbetet före årsskiftet för att det ska komma med i din deklaration året efter.
- Om arbetet utförts i dina föräldrars bostad kan du ta del av rut om det är du som betalat för arbetet.
- Om du är gift eller har en sambo har ni möjlighet att omfördela summorna mellan er.

Hur fungerar rut-avdraget för flyttjänster i praktiken om jag anlitar Movinga?

Om du uppfyller kriterierna och vill boka flyttjänster med Movinga kan du i bokningsskedet meddela om du vill utnyttja möjligheten till rut, vilket är helt frivilligt. Notera att det här inte är kan göras om flytten finansieras av ett företag. När vi fått den här informationen sköter vi om resten. Närmare bestämt gör vi ett avdrag på arbetskostnaden på din faktura och när flytten är gjord, och betalningen utförd begär vi om utbetalning från Skatteverket. Om betalningen beviljas fylls beloppet i din inkomstdeklaration. Du kan få upp till 50 procent rut-avdrag vid din flytt, men notera att det inte omfattar kostnader för exempelvis flyttlådor, försäkringar eller bensin. För dessa gäller normalpris.

Kom ihåg att kolla upp ditt redan utnyttjade rut-avdrag via Skatteverket och informera oss om det, så att det blir korrekt på din faktura. Visar det sig att du redan utnyttjat din rätt helt och hållet kan reduktionen dessvärre inte förverkligas.

Även flyttstädning omfattas

När du flyttar från en adress till en annan aktualiseras alltid behovet av flyttstädning. Därför kan det vara nyttigt att veta att även utflyttnings- och inflyttningsstädning hör till rutarbeten. Lägg ändå märke till att det inte gäller grovstädning med mer avancerad utrustning, exempelvis högtryckstvättar eller golvboningsmaskiner.

Du kan läsa mer om oss på vår hemsida. Kolla in omdömen, villkor och få svar på vanliga frågor. I vår blogg hittar du en hel massa andra nyttiga tips kring att flytta. Lär dig allt om att göra flyttanmälan eller ta en titt på vår praktiska checklista där vi samlat alla steg du behöver ta i samband med en flytt.