Rensa inför flytt – så här gör du det effektivt

Vi människor har i allmänhet svårt att uppfatta hur stor del av våra ägodelar vi faktiskt använder, och tenderar att tro att andelen är högre än den i verkligheten är. Det här visar en studie Movinga låtit utföra om hamstrande och slöseri, i vilken hushåll i 20 länder tillfrågades om deras konsumtion av mat och kläder.

I studien framgår exempelvis att svenskar tror att de inte använder en tredjedel av plaggen i den egna garderoben, medan det i verkligheten handlar om två tredjedelar. En avsevärd del av plaggen kunde alltså säljas, skänkas till välgörenhet eller återanvändas - stället för att i onödan packa med dem i nästa flytt. Men hur gäller det då att gå till väga när man ska rensa inför en flytt? Följ de 13 steg vi listar nedan, och du får en fräsch start i ditt nya hem.

1. Var sträng - flytta billigare

Att ha en vänlig och tillåtande hållning brukar rekommenderas i de allra flesta situationer i livet - men inte när det kommer till att flyttrensa. För att du ska kunna bli av med onödiga kläder och prylar, som kanske inte ens packats upp efter senaste flytt, är det absolut stränghet som gäller. Visst, det kan kännas svårt att ta farväl av farmors gamla vas, men om vasen inte tjänat någon annan funktion än att samla damm de senaste 10 åren börjar det allra senast nu vara dags att skiljas åt.

Att rensa grundligt lönar sig också ur kostnadsperspektiv - när du flyttar med en flyttfirma är volymen på ditt bohag en avgörande prisfaktor, alltså kommer din plånbok att klaga om ditt flyttlass är överdimensionerat. Läs mer om ämnet i vår artikel om flyttfirmors priser. Vid Movinga beräknar vi de facto att 22 procent av alla föremål som följer med i en flytt inte kommer att användas igen - en andel som lätt kan minskas genom att du noga funderar på vad du egentligen behöver.

2. Vänta inte på inspiration - bara börja

Vi vet, det finns en hel del roligare saker att göra än att rensa inför en flytt. Samtidigt står det klart att det inte finns några omvägar - uppgiften är din, så länge du inte anställer någon för att ta hand om den. Ju tristare uppgift, desto större är så klart lockelsen att göra exakt allt annat än att kavla upp ärmarna.

Gå alltså inte omkring och vänta på att inspirationen ska slå till, det kommer den antagligen aldrig att göra. Ta tag i rensandet så fort du slagit fast när flytten ska äga rum, men fokusera på en liten bit i taget så att du inte blir överväldigad.

3. Jobba med delmoment

För att rensandet ska gå smidigt behöver du soppåsar och flyttkartonger. Du behöver också tuschpennor, så att du kan märka kartongerna på lämpligt sätt. Exempelvis kan du ha skilda kartonger för sådant du vill spara, slänga, sälja och ge till välgörenhet. Om du tenderar att ha svårt att bestämma dig kan du också ha en kartong för betänketid, men se till att sätta en deadline du faktiskt håller. Exempelvis kan du ge dig tid att sova på saken.

Om det är länge tills din flytt - låt oss säga veckor - kan du ägna några timmar per dag åt att rensa. Jobba rumsvis och fokusera på ett litet moment i taget, exempelvis en skrivbordslåda, för att inte bli överväldigad. Att avklara delmoment hjälper dig att hålla energin uppe, och ger dig motivation att fortsätta med större utrymmen.

4. Ta mått för att veta vad som ryms

Om du har möjlighet att besöka din nya bostad innan flytten ska du gärna passa på att ta noggranna mått på utrymmena. Gör sedan en preliminär inredningsplan på bostadens planritning för att bilda dig en uppfattning om vad som kommer att rymmas och tvärtom. Att skiljas från kära möbler kan vara svårt, men samtidigt är det ett faktum att en för stor soffa eller säng snabbt får ett rum att kännas väldigt trångt.

5. Bli av med kläder snabbt

Mönstrade kläder på galgar i garderob, som ofta hör till det svåraste att rensa inför flytt
Den egna garderoben brukar utan tvekan vara en av de mest utmanande momenten när det kommer till att rensa inför en flytt. Förmodligen har du samlat på dig ett och annat plagg som du planerar att använda någon gång i framtiden - vid ett bröllop, en temafest eller kanske när du gått ner ett par kilo i vikt.

Ofta visar det sig ändå att det perfekta tillfället låter vänta på sig - år efter år. Bestäm vilka plagg du vill sälja och vilka som ska skänkas till välgörenhet och se till att bli av med kläderna snabbt. Om du har klädpåsar stående i hallen i många dagar ökar risken för tvivel, och plötsligt har du räddat några plagg du egentligen skulle bli av med.

6. Gör dig av med smink och mediciner

När du rensar i badrummet kommer du förmodligen att hitta en och annan produkt vars bäst före-datum passerat. Kasta allt gammalt smink för att bespara din hy och dina ögon, och kolla också om du har mediciner som blivit gamla eller som du inte längre behöver. Eftersom oanvända läkemedel kan vara skadliga för miljön ska du lämna dem till apoteket - inte slänga i hushållssoporna eller avloppet. Enligt Läkemedelsverket hanteras cirka 250 ton sopor fel varje år, vilket har en negativ miljöpåverkan.

7. Släng gamla kryddor

I köket kommer du förmodligen också att hitta livsmedel som sett sina bästa dagar. Kryddor kan hålla i många år, men tappar sin smak med tiden. Öppna alltså dina kryddburkar för att lukta på dem, och släng om du inte känner en stark arom. Ta chansen att bjuda dina vänner över på middag om du har en stor mängd öppnade förpackningar som du inte vill ta med dig i flytten. Att laga mat tillsammans är ett trevligt sätt att ta avsked av ett hem.

8. Rensa bland papper och skanna dokument

Få människor klarar av att inte samla på sig en massa papper. Ta vara på betyg, intyg och kvitton på stora inköp, men gör dig av med broschyrer, manualer, kataloger och gamla räkningar från 1997. Skanna gärna in de relevanta dokumenten och förvara dem på ett säkert ställe framöver.

9. Skänk möbler till välgörenhet

3 olikfärgade fåtöljer, en stol och ett runt bord. Möbler hör till de större föremålen att rensa inför flytt.
Du kan enkelt göra en god gärning genom att skänka överflödiga möbler till välgörenhet. Myrorna, Erikshjälpen eller Stadsmissionen finns i de flesta större städerna, och de tar gärna emot möbler. I vissa kommuner erbjuder de här organisationerna även upphämtning av föremål, alltså behöver du inte ta hand om transporten.

Alternativt kan du ta reda på om det finns ett asylboende i din kommun, och kontakta boendet för att fråga om de har behov av möbler. Tänk på att se till att möblerna är rengjorda och fräscha. Läs mer om ämnet i vår artikel om att skänka möbler.

10. Återvinn elektronikavfall

Något du också ska komma ihåg att flyttrensa är gammal elektronik och sladdar. Elektronikavfall bör inte helt överraskande lämnas för återvinning, antingen till den butik du köpt produkten från eller till kommunens återvinningscentral.

Till elektronikavfall hör:
  • - Lysrör, lågenergi- och glödlampor
  • - Vitvaror, exempelvis disk- och tvättmaskin
  • - Datorer och övrig hemelektronik.
  • - Hushållsapparater och handverktyg.


Om du är osäker på hur olika prylar ska sorteras kan du enkelt kolla upp det genom att skriva in ditt sökord på sajten återvinningsbar.se

11. Samla nödvändigheter på ett ställe

När du rensar inför flytten kan det vara bra att lägga sådant du kommer att behöva på flyttdagen i en skild kartong eller väska. Samla toapapper, städredskap, verktyg, hygienartiklar, viktiga dokument, pengar och nycklar på ett och samma ställe, så behöver du inte leta bland flyttlasset.

12. Låt dina vänner säga sanningen

Tre unga flickor som håller armarna om varandras axlar. Vänner är till stor hjälp när det gäller att rensa inför flytt.
Om du upplever det svårt att bli av med saker och inte riktigt vet hur du ska komma igång ska du inte tveka med att ta hjälp av dina vänner. Bjud dem över och låt dem rota runt i din garderob eller varför inte din bokhylla, och låt dem plocka med sig sådant de gillar. Låt också vännerna säga sin åsikt när du drabbas av beslutsångest - de kan få dig att inse att du inte behöver sju ljusstakar och att det är dags att kassera de där kantstötta tallrikarna du sparat sedan studietiden.

13. Magasinera det viktigaste - men inte mer

Om det inte finns tillräckligt med förvaringsutrymme och du har saker du vet att du kommer att behöva är magasinering kanske något för dig. I dag finns det ett stort utbud av förvaringsalternativ av olika slag, inte minst så kallade self storage-enheter. Tänk ändå noggrant efter vad du vill magasinera, eftersom du betalar utifrån volym.

14. Boka flyttstädning enkelt

När du blivit färdig med att rensa inför din flytt står packning och flyttstädning näst i tur. Om du flyttar med Movinga kan du enkelt boka de här extratjänsterna för att frigöra tid och energi. Om du däremot sköter de här uppgifterna på egen hand kanske du vill klicka dig fram till våra tips för att flyttpacka liksom vår checklista för flyttstädning för att komma igång. Missa inte heller våra tips för att packa böcker och packa glas för mer detaljerad information.