Adressändring – hur du ser till att din post hittar rätt när du flyttar

Att informera myndigheter, företag, föreningar, organisationer och privatpersoner om att du ska byta adress är ett viktigt steg i samband med din flytt. Endast på det här sättet försäkrar du dig om att information som angår dig når dig i tid. När det kommer till att göra en adressändring är det viktigt att komma ihåg att flyttanmälan, närmare bestämt att ändra folkbokföringsadress, och eftersändning av post inte är samma sak. Härnäst klargör vi skillnaden, så att du ska vara så väl förberedd som möjligt inför din flytt. Andra viktiga steg hittar du i vår checklista för flytt.

Byta adress: vad du ska beakta

Din folkbokföringsadress ändrar du hos Skatteverket kostnadsfritt och genom det här får centrala myndigheter dina nya adressuppgifter. Eftersändning av post görs däremot hos Svensk Adressändring mot en avgift, vanligen för en tidsperiod på 12 månader.

Väljer du den här tjänsten skickas all post som skickats till din gamla adress till den nya. Om du inte redan gjort flyttanmälan hos Skatteverket kan du få en färdigt ifylld blankett från Svensk Adressändring, som du sedan skickar till den förra för att få din folkbokföringsadress ändrad. Det är viktigt att beakta att den här ändringen aldrig sker automatiskt, utan att du måste se till att göra den själv.

Medan flyttanmälan är något du måste göra är eftersändningen inte det. Med tanke på att privata uppgifter inte ska hamna i fel händer, att räkningar inte förfaller och att du inte missar tidsbokningar kan det ändå löna sig att överväga även den senare tjänsten. Om du inte vill lägga ut pengar på det här är det viktigt att du själv informerar alla tänkbara organisationer, föreningar och företag som du haft och har att göra med om din flytt. Kom också ihåg att meddela släkt och vänner så att privata brev och personliga hälsningar hittar fram till dig.

Tillfällig adressändring vid temporär flytt

Du behöver inte ändra din folkbokföringsadress om du bor tillfälligt på en ny adress och tänkt flytta tillbaka till den gamla. Med kortare tid avses ungefär mindre än ett år. Avser du bo längre än så är ett byte nödvändigt. Det du gör klokt i att göra är dock en tillfällig adressändring, där du meddelar Skatteverket din nya adress som särskild postadress. Det som ändå krävs är att du bor på denna i minst 6 månader.

Vidare kan du göra en tillfällig eftersändning av post om din frånvaro från din egentliga adress varar i mer än 14 dagar. Den maximala längden är sex månader och överskrids den här tiden inleds en ny period. Liksom den ordinarie eftersändningen är den tillfälliga likaså avgiftsbelagd.

Flyttanmälan och adressändring - en checklista

Följande punkter kan vara bra att hålla koll på när du planerar att göra en adressändring vid din flytt:

  • - Överväg dina behov samt dina tidsmässiga och finansiella resurser. En flyttanmälan måste du hursomhelst göra, men hur ser det ut med eftersändning? Har du tid att gå igenom alla tänkbara företag, organisationer och personer ifall du väljer att inte eftersända din post?

  • - Var ute i god tid. I samband med din flytt kommer du i vilket fall som helst att ha en hel del andra ärenden att sköta som kräver din uppmärksamhet. Börja förberedelserna åtminstone två veckor innan.

  • - Om du väljer att stå för kontakttagandet själv: gå så långt som möjligt tillbaka i tiden och gör en lista över alla du haft att göra med mer eller mindre regelbundet.Informera samtliga över din nya adress.

  • - Kom också ihåg att samtidigt meddela ifall andra kontaktuppgifter ändrats, såsom mobilnummer eller e-postadress.

I vår blogg hittar du fler praktiska tips och råd kring att flytta. Läs mer om exempelvis flyttkostnader flyttkostnader eller ta reda på vad som gäller i samband med flyttstädning. Du kan också läsa mer om oss på vår hemsida. Kolla in omdömen, villkor och få svar på vanliga frågor.